Is STEM meer dan een hype?

Ze rijzen als paddenstoelen uit de grond: overal in Vlaanderen richten scholen STEM-richtingen op of noemen ze zich de STEM-school van de regio. Is STEM de nieuwe hype, die binnenkort –zoals het meestal met hypes afloopt- geruisloos zal verdwijnen? Of zit er meer achter het nieuwste vierletterwoord?

“STEM is veel meer dan een laatste modetrend”, zegt Gert Van Passel, algemeen directeur van Scholengroep Adite. “In onze scholen staat STEM voor een totaal nieuwe aanpak van wetenschapsgericht onderwijs. In plaats van de vakken strikt gescheiden te houden, gebruiken leerlingen wiskundige (M van mathematics) en wetenschappelijke (de S van science) inzichten samen met technische oplossingen (T van technology) om een realistisch probleem op te lossen (E van Engineering)”, gaat Gert Van Passel verder.

Door deze geïntegreerde aanpak zien kinderen sneller in waarom ze bepaalde kennis nodig hebben en leren ze meteen hoe ze ze kunnen toepassen. Dat leidt niet alleen tot meer motivatie bij de leerlingen, maar ook tot een hoger niveau van leren.

“We vragen bijvoorbeeld aan onze leerlingen om een drone zo te programmeren dat hij in een koffiebar een koekje naar de klant kan brengen”, zegt Nico Goddé, leerkracht STEM. “Het is mooi om zien hoe jonge leerlingen dankzij deze opdracht geboeid kunnen raken door de werking van krachten. Ze gaan op die manier zonder het goed en wel te beseffen aan de slag met zowel fysica als wiskunde en blijken achteraf de leerstof goed onder de knie te hebben”, rondt Nico Goddé af.

“Deze geïntegreerde manier van werken is zeker geen hype”, zegt Marijke Das, STEM-coördinator van de Scholengroep. “Het is een andere manier van leren, die zijn deugdelijkheid intussen bewezen heeft. Daarnaast zit er ook een maatschappelijke factor aan. Te weinig leerlingen kiezen vandaag voor exacte en/of technische wetenschappen. Via STEM@school willen onze scholen i.s.m. ondermeer KULeuven de interesse voor deze vakken aanmoedigen.”

“De resultaten zijn bemoedigend”, vult Gert Van Passel aan. “In onze eerstejaars van de athenea in Aarschot, Diest en Tessenderlo zullen in september meer dan 100 leerlingen een STEM-richting volgen. Kamsa Aarschot – dat als eerste startte met STEM twee jaar geleden- kan intussen vaststellen dat de doorstroming naar de wetenschappelijke richtingen sterk verbetert. Daarnaast volgden een 150-tal jonge kinderen tijdens de zomervakantie een STEM-kamp in Atheneum Kamsa in Aarschot en KTA1 in Diest. Als dat allemaal wetenschappers worden, zit de toekomst van STEM helemaal goed”, rondt Gert Van Passel af.